Bli biodlare

Att vara biodlare är både roligt och lärorikt. Det är lätt att bli fascinerad av de flitiga binas samspel med naturen.

1. Välkommen till föreningens bigård i Vinterviken
    Stockholms biodlarförening har bikupor vid Vintervikens trädgårdscafé. Vi träffas regelbundet för att sköta bina och utbyta erfarenheter. Där kan du ställa frågor och bilda dig en uppfattning om hur det är att ha egna bin. Är du nyfiken på biodling är du välkommen till våra träffar. Håll utkik på vår facebook-sida för mer information.
  1. Gå en kurs
    Anmäl dig till en nybörjarkurs i biodling på Studieförbundet Vuxenskolan för att få en bra teoretisk grund. Läs böcker och följ forum på Internet! Eller gå vår Introduktionskurs, 6 onsdagskvällar i april/maj 2023.
  1. Hitta en bra plats där bina ska bo
    Det första du måste bestämma är var du ska ställa upp din första kupa. Glöm inte att informera grannarna att du tänker skaffa bin.
  1. Bli medlem i Stockholms Biodlarförening
    Det enklaste sättet att bli medlem är att gå till www.biodlarna.se, välj distrikt ”Stockholm” och förening ”Stockholm”. Som medlem kan du knyta kontakter med andra biodlare, köpa rabatterade startpaket hos flera biredskapsbutiker samt få tips om var du kan köpa bisamhällen. Du får även Bitidningen, i den finns artiklar om biodling både för nybörjare och för dem som varit biodlare en längre tid.
  1. Bli biodlare med egna bin
    Vi hjälper dig gärna med råd och tips om hur du kommer igång och vad du bör tänka på när du startar upp med att ha egna bin.
  1. Registrera din bigård
    Kom ihåg att anmäla till Länsstyrelsen var dina bisamhällena finns! Anmäl här!